جنگ نرم

۶ ویژه جنگ رسانه‌ای علیه ایران

به گزارش سرویس مقالات سیاسی قرچک آنلاین ;

مقدمه

این نوشتار خلاصه‌ای از کتاب جنگ نرم ۶ ویژه جنگ رسانه‌ای علیه ج.ا. ایران اثری از موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران است. تدوینگر این کتاب جناب آقای محمود رضا گلشن پژوه می‌باشد.

این کتاب شامل سه بخش می‌باشد. در بخش اول به بررسی سلطه رسانه‌ای غرب و به خصوص آمریکا بر فضای رسانه‌ای جهانی و امپریالیسم فرهنگی پرداخته شده است. در بخش دوم تحلیل جامعی از کارکرد، اهداف و ساختار شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان ارائه گردیده است و در بخش سوم پنج رسانه مدل شامل سایت بی بی سی فارسی، تلویزیون بی بی سی فارسی، سایت رادیو فردا  و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی وان و من و تو مورد مطالعه قرار گرفته است.

هدف از این کتاب لزوم ایجاد شناخت بهتر و جامع‌تر نسبت به پدیده‌های مهم جنگ رسانه‌ای است که در واقع هنگام تحمیل جنگ نرم علیه کشوری مانند ج.ا.ا از سوی دشمنان مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن به شیوه‌ای هوشمند از تمامی رسانه اعم از مطبوعات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، خبرگزاری و اینترنت استفاده می‌شود.

بخش اول:

سلطه رسانه‌ای آمریکا شامل سه فصل می‌باشد:

فصل اول: تسلط رسانه‌ای غرب، دیدگاه‌ها، حقایق و آمار¬ در این مبحث، بحث ادغام شدگی رسانه‌های جهانی با تأکید ویژه بر رسانه‌های غربی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد همراه با ذکر برخی از مثال‌ها.

موضوع تمرکز رسانه‌ها به تنهایی و خود به خود واجد تبعات منفی نمی‌باشد بلکه این موضوع تمرکز مالکیت رسانه‌ها است که واجد معضلات و تبعات منفی است زیرا در این صورت اولاً امکان رقابت سالم و مبتنی بر تقاضای حقیقی میان رسانه‌ها کاسته می‌شود. ثانیاً در این صورت تنها اخبار و رویدادهایی پوشش می‌شود که به ضرر حامیان نباشد در نتیجه افکار عمومی به صورت خاص تغذیه ‌خبری می‌گردند ثالثاً در این حالت رسانه‌ها بیش از آنکه به منافع عمومی بیندیشند به منافع حامیان می‌باشند. در نتیجه جریان یابی اخبار و تحلیل‌ها از این مسیر در نهایت سبب می‌شود تا مفهومی به نام امپریالیسم رسانه‌ای ظهور یابد. به عبارت دیگر امپریالیسم رسانه‌ای تمرکز ابزارهای رسانه‌ای در دست ملل قوی است که سبب آسیب رسانی به هویت و یا حذف آن نزد ملت‌های کوچکتر می‌شود.

در بحث ادغام شدگی شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ جهان نیز باید گفت در حال حاضر در دنیای رسانه‌ای، شش شرکت بزرگ و ادغام شده اصلی وجود دارد که بخش اعظم نظام تولید و توزیع در بخش اخبار و رویدادها و همچنین صنعت سرگرمی را در سطح بین‌المللی بر عهده دارند.

این شرکت‌ها عبارتند از:

۱) شرکت جنرال الکتریک       ۲) کمپانی والت دیسنی             ۳) شرکت نیوز کورپریشن

۴) کمپانی تایم وارنر                 ۵) کمپانی وایاکام                    ۶) کمپانی CBS

فصل دوم:

 برتری فرهنگی آمریکا در نظم نوین رسانه‌ای در چشم اندازی اروپایی

هدف از این بخش  بررسی جایگاه قابل توجهی است که صنعت فیلم و تلویزیون و آمریکا در ابزار دیداری و شنیداری اروپا کسب کرده است. دورنمای دراز مدت شرکت‌های آمریکایی در باز دیداری و شنیداری جهان نیز بسیار خوب می‌باشد.

موفقیت صنعت فیلم و تلویزیون آمریکا محصول حدود یک قرن تلاش مشترک غول‌های هالیوود است در نیمه اول قرن بیستم آنها کمک‌هایی را هم از بخش دولتی آمریکا دریافت می‌کردند. در بیشتر قرن‌های گذشته دولت‌های اروپایی کوشیده‌اند در برابر هژمونی آمریکا در سینمای جهان مقاومت کنند در دهه گذشته کمیسیون اروپا و دولت‌های اروپایی مستقلاً این اقدامات را برای بهبود تولید و توزیع محصولات فرهنگی اروپایی افزایش داده‌اند. اما این تلاش‌ها تاکنون در توقف جریان محصولات آمریکایی ناکام بوده و در مواردی هم زیان بخش بوده‌اند.

به عنوان نمونه می‌توان به این آمار و ارقام توجه نمود: در حوزه سینما از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۲ فیلم‌های آمریکایی بیش از دو سوم درآمد کل سینماها را تشکیل داده‌اند به عنوان مثال در سال ۲۰۰۳ در بریتانیا ۸۸ فیلم از ۱۰۰ فیلم پرطرفدار آمریکایی و چهار فیلم انگلیسی بودند.

* میانگین بودجه فیلم‌ها در آمریکا که در سال ۲۰۰۲، ۲۷ میلیون دلار بود چهار برابر بیشتر از هر کشور دیگری بود.

* موفقیت شرکت‌های آمریکایی در بازار تلویزیون اروپا هم شایان توجه می‌باشد. به طوری که امروزه شرکت‌های آمریکایی محلی شده ترین شبکه‌ها را در اروپا مدیریت می‌کنند.

* سرمایه‌گذاری آمریکا در تلویزیون‌های اروپایی محدود به برندهای فرا- ملی موجود نمی‌باشد بلکه مجموعه‌های آمریکایی تیم‌های تخصصی دارند که اروپا را برای یافتن فرصت‌های جدید رصد می‌کنند.

* شبکه‌های تلویزیونی اصالتاً آمریکایی نیز تاکنون تأثیر زیادی بر بازار تلویزیونی اروپا گذاشته‌اند.

فصل سوم:

جهانی شدن رسانه، مسائل و ابعاد کلیدی

 * جهانی شدن رسانه‌ها: فراگیرترین مدل- شیوه سازماندهی و ایجاد رسانه‌ها- در سطح صنعت رسانه است. یکی از ابعاد مهم جهانی شدن، نفوذ فراگیر و فزاینده فناوری رسانه‌ای است.

جهانی شدن تا حد زیادی بر اساس منافع و نیازهای کشورهای پیشرفته هدایت شده است.

موضوع دیگر اینکه علاوه بر نزدیکی جغرافیایی، زبان و فرهنگ نیز حتی مهمتر از جغرافیا به رسانه‌ها این امکان را می‌دهد که از مرزها فراتر روند. به طوری که زبان یک عامل کلیدی تقسیم کننده بازارهای رسانه‌ای است.

از سوی دیگر تلویزیون‌های کابلی و ماهواره‌ای که بیشتر آمریکایی‌ها، کانادایی‌ها و اروپایی‌ها سال‌ها با آنها آشنا بوده‌اند اکنون بیشتر کشورهای جهان گسترش یافته‌اند ماهواره‌های پخش مستقیم و یا مستقیم به خانه در ژاپن و انگلیس متولد شدند و به سادگی به بسیاری دیگر از کشورها گسترش یافتند و اغلب مرزها را پشت سر گذاشته‌اند. این تلویزیون‌های کابلی و ماهواره‌ای در خاورمیانه هم در حال رشدند.

یکی از فرم‌های جهانی شدن نتیجه فعالیت‌های کشورهای پیشرفته در حوزه رسانه‌های خبری و سرگرمی‌اند که فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و موسیقی پرطرفدار تولدی و آن را رد همه کشورهای جهان توزیع می‌کنند.

امپریالیسم فرهنگی: نوعی سلطه فرهنگی توسط کشورهای قدرتمند بر کشورهای ضعیف‌تر می‌باشد. امپریالیسم در مفهوم جهانی سازی به معنای روابط و وابستگی متقابل همه حوزه‌های جهانی است. امپریالیسم فرهنگی که در قالب امپریالیسم رسانه‌ای باز تعریف شده است به رغم کاستی‌هایی که دارد همچنان چهارچوبی مفید می‌باشد زیرا می‌تواند برای تحلیل میزان بیشتر تأثیرگذاری برخی کنشگران ملی نسبت به دیگران بر فرهنگ جهانی و به این ترتیب در شکل دهی ارزش‌های فرهنگی،  هویت‌ها، و ادراکات به کار گرفته شود.

جهانی سازی در قالب مجموعه‌ای از جریان‌ها یا شبکه‌های فرهنگی در مقایسه با امپریالیسم فرهنگی، فرآیند کمتر منسجم و یک سویه است که در آن تأثیرات فرهنگی زیادی می‌توانند در جهت‌های گوناگون و متعددی رخ دهند.

در رابطه با نقش ‌رسانه‌ها در فرهنگ و قدرت و سیاست به شکل جهانی باید گفت که رسانه‌ها در این موارد نقش حیاتی دارند.

در نتیجه به مرور این مطلب باعث می‌شود که فهم ما از جهانی شدن رسانه‌ها در قالب سازمان‌های رسانه‌ای توسعه یابد.

و با توجه به سلطه کشورهای جهان اول و اینکه در فرهنگ رسانه‌ای جهانی ترکیبی خاص از ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی و که با آمریکا و کشورهای اروپایی غربی انطباق بیشتری دارد. در می‌یابیم که هنوز با شکل گیری یک فرهنگ رسانه‌ای ای که سنت‌های فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی کشورهای متعدد را با یکدیگر ترکیب کند فاصله زیادی داریم.

بخش دوم:

 تحلیل و ارزیابی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که شامل چهار فصل می‌باشد:

* فصل اول:

 روش‌ها و فنون رسانه‌ای در تصویر سازی ذهنی که شامل سه روش می‌باشد:

۱) برجسته سازی: به این معنا که رسانه‌های جمعی توجه خود را به موضوعات خاص معطوف می‌دارند.به طوری که رسانه‌ها می‌توانند با تحت پوشش قرار دادن برخی موضوعات خاص و نادیده گرفتن موضوعات دیگر بر اذهان مخاطبان تأثیر بگذارند.

۲) مشکلات آگاهی: منظور این است که وقتی ریزش اطلاعات در رسانه‌های جمعی افزایش می‌یابد افراد دارای پایگاه اجتماعی بالاتر ( طبقات بالای جامعه) زودتر از افراد دارای پایگاه اجتماعی پایین‌تر ( طبقات پایین جامعه) اطلاعات را کسب می‌کنند.   

۳) تبلیغات: امروزه  نقش تبلیغاتی رسانه‌ها بر جسته می‌باشد به طوری که رسانه‌ها برای افزایش تأثیر تبلیغات خود از عناصر و روش‌های زیر بهره می‌گیرند:

عناصر زمان، منبع، مخاطبان، موضوع، هدف

و روش‌هایی مانند: تکرار نه اشباع، سکوت و بایکوت در مواقع ضروری، مقایسه، کنترل انتظارات مخاطبان و القای غیر مستقیم و ایجاد شبهه، اغراق و بزرگ‌نمایی، گزینش بر اساس خواسته‌های مخاطبان، شیوه الگودهی

فصل دوم:

شبکه‌های فارسی زبان وابسته به دولت‌ها

امروزه دو دسته از دولت‌ها دارای انگیزه‌ها و توانمندی جهت راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی و تهیه و پخش برنامه‌هایی برای مخاطبان فارسی زبان می‌باشند:

۱) کشورهای منطقه‌ای رقیب مانند امارات متحده عربی، ترکیه

۲) کشورهای فرا منطقه‌ای رقیب مانند آمریکا و انگلستان

شبکه‌های وابسته به قدرت‌های فرا منطقه‌ای: در حال حاضر شبکه‌های اصلی دولتی فعال در عرصه جنگ نرم رسانه‌ای علیه کشورمان به BBC فارسی و VOA فارسی محدود می‌شوند که به دو قدرت بزرگ رقیب و مخالف یعنی انگلستان و آمریکا تعلق دارند. مهمترین موارد تهدید نرم از سوی آنها برای کشورمان عبارتند از:

– این دو شبکه تنها شبکه‌هایی هستند که امکان و قابلیت تولید و برنامه‌سازی دارند و این از عوامل جذب مخاطبین بیشتر می‌باشد.

– این دو شبکه دارای شبکه وسیعی از خبرنگاران و گزارشگران محلی و مستقر در کشورهای مختلف می‌باشند.

– کارکرد اصلی تهدید ساز و ویژگی مهم و جاذبه آفرین BBC و VOA توجه به پشتوانه دولتی و اتصال آنها به شبکه‌های خبری وابسته به آمریکا و انگلیس در عرصه اطلاع رسانی و خبری است.

– اقدامات متعدد این شبکه‌ها مانند افزودن برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری و ورزشی در برابر بخش برنامه‌های سیاسی پرهیز از مواجه مستقیم با باورها و اعتقادات مذهبی مردم، استفاده حداقلی از عناصر و چهره‌های شاخص مخالف، موضع گیری‌های دو پهلو و … برای موفقیت سناریوهای جنگ نرم و اعتماد سازی مردم ایران نسبت به خود.

– وجود نیروی انسانی فعال در BBC و VOA که به عنوان مجری، گزارشگر و تحلیل گر مقابل دوربین قرار می‌گیرند.

فصل سوم:

شبکه‌های وابسته به اپوزیسیون یا تلویزیون‌های لس‌آنجلس

* این شبکه‌ها را می‌توان به این صورت دسته‌بندی کرد:

الف) اپوزیسیون سنتی (با محوریت ضد انقلاب مقیم لس‌آنجلس)

ب) شبکه‌های تبشیری

ج) شبکه‌های غیر اخلاقی

 * شبکه‌های اصلی فارسی زبان لس‌آنجلس عبارتند از:

– پارس (pars TV): با گرایش سیاسی نزدیک به سلطنت طلبی

– اندیشه(Andishe): سیاسی با گرایش سکولار

– فارسی وان(Farsi 1) : با گرایش تبلیغات، عمومی، سینمای مبتذل

– مهاجر( me shop): با گرایش عمومی، تبلیغات و توجه نسبی به باورهای اعتقادی مخاطبان و آیین‌های مذهبی داخل

– تلویزیون ایران(top TV): با گرایش عمومی، تبلیغات و موسیقی

و شبکه‌های دیگری مانند ایران میوزیک، جم تی وی، پرشیا، کانال شاپ و …

* در خصوص شبکه‌های لس‌آنجلسی نکات زیر قابل ذکرند:

– تمرکز در آمریکا و اروپا: اغلب فعالیت‌های این شبکه‌ها در آمریکا و اروپاست.

– نداشتن وابستگی آشکار به گروه‌های شناخته شده اپوزیسیون

– حرفه‌ای شدن این شبکه‌ها

– تداوم اختلاف‌ها و تعارض‌های درونی- که با جاه طلبی‌های شخصی و ملاحظات گردانندگان این شبکه‌ها تشدید می‌شود

– برخورداری از پشتوانه‌های مالی

– افزایش حجم برنامه‌های عامه‌پسند

– تلاش برای انطباق با داخل: انطباق با شرایط سیاسی- اجتماعی ایران و نیازهای متنوع و متفاوت اقشار مختلف مخاطب. به بیان دیگر این شبکه‌ها کارکردهای خود را بر اساس نیاز جامعه داخلی ایران مستمراً متحول و روزآمد می‌کنند تا خلأ های موجود را پوشش دهند و به تدریج کارکردهای رسانه ملی و صدا سیمای ج.ا. ایران را متعلق به خود کنند

– استفاده از منابع خبری داخلی

– پیدایش شبکه‌های مستهجن فارسی زبان

– گسترش فعالیت شبکه‌های تبشیری: منظور فعالیت‌های تبلیغی و تبشیری مسیحیت در ایران توسط افراد و کلیساهای وابسته به پروتستان و فرقه‌های کاتولیک و ارتدکس

فصل چهارم:

شبکه‌های رادیکال قومی- مذهبی

در یک تقسیم بندی کلی می‌توان این طیف را به شکل زیر دسته بندی کرد:

الف) شبکه‌های قوم گرای کردی

ب) شبکه‌های قوم گرای آذری

ج) شبکه‌های قوم گرای عربی

د) شبکه‌های رادیکال سلفی

این عناصر قوم‌گرا با درجات متفاوت تعارض و مخالفت با نظام ج.ا.ایران از گذشته تا کنون به اقدامات رسانه‌ای خود پرداخته‌اند و این اقدامات به تدریج روند نرم افزارانه به خود گرفته است.

ملاحظات مترتب بر اقدامات این کانال‌های ماهواره‌ای به شرح زیر است:

– پیوستگی با جریان‌های فرهنگی- سیاسی منطقه

– افزایش تأثیرگذاری در داخل

– تشدید گرایش‌های واگرایانه قومی- مذهبی

– افزایش فعالیت رسانه‌ای قوم گرایان

– رویکرد ناحیه‌ای و غیر ملی مقابله با نظام

– افزایش فعالیت رسانه‌ای قوم گرایان عرب

– تغییر کیفی برنامه‌ها

– تعامل با سایر طیف‌های اپوزیسیون

بخش سوم:

 مطالعه موردی سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که شامل چهار فصل می‌باشد:

فصل اول: تحلیل و بررسی بی بی سی فارسی : بی بی سی فارسی یا بنگاه سخن پراکنی بریتانیا به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین بنگاه رسانه‌ای در سرتاسر جهان ابتدا با نام کمپانی سخن پراکنی بریتانیا با مسئولیت محدود بنیان گذاشته شد و سپس تحت عنوان بنگاه سخن پراکنی بریتانیا با دریافت پروانه سلطنتی به یک سازمان رسانه‌ای دولتی تبدیل شد. در این قسمت ابتدا به بررسی وب سایت بی بی سی فارسی و سپس به بررسی تلویزیون ماهواره‌ای آن می‌پردازیم.

الف) وب سایت بی بی سی فارسی با آدرس

 <http:www.bbcpersian.com>

<http:www.bbc.co.uk/Persian>

سال تأسیس: مه ۲۰۰۱ (۱۳۸۰). کشور مؤسس: انگلستان. منابع مالی و پشتیبانان: وزارت خارجه بریتانیا گردانندگان و مسئولان ارشد: صادق صبا، جمشید برزگر، داریوش کریمی و امیر عظیمی

گزارشگران: مهبد ابراهیمی، کیوان حسینی، پوریا ژافره و دیگر اصلاح طلبانی که پس از خروج از ایران به این راه پیوستند.

معرفی برنامه‌ها:

۱-فعالیت‌های خبری در حوزه جغرافیایی:

اخبار جهان

ایران: مهمترین اخبار در مورد ایران و بیشترین اخبار مربوط به کشور ایران می‌باشد.

افغانستان

تاجیکستان

 

تازه‌های خبر

گزیده‌ها: تحلیلی از مسائل روز به ویژه مسائل مرتبط با ایران

نوبت شما: مربوط به طرح دیدگاه‌های مخاطبان و کاربران

 

۲- بخش‌ها:

صفحات ویژه

مرور روزنامه‌ها: بررسی روزنامه‌های صبح تهران

وبلاگ سردبیران

وبلاگ گزارشگران

 

 

 

 

     مشاهده زنده برنامه‌های تلویزیون بی بی سی فارسی از طریق اینترنت

     امکان گوش کردن به برنامه‌های منتخب رادیو بی بی سی فارسی

۳- خدمات

     آموزش زبان انگلیسی

     امکان دریافت اخبار از طریق ایمیل، پارکت، موبایل و ویجت

 

 

 

 

۴- تحلیل محتوای برنامه‌ها: با جهت‌گیری‌هایی مانند

 

 ایجاد نگرش منفی نسبت به نظام و دولت ج.ا. ایران

حمایت از مخالفین ج.ا.ا

ایجاد حس ناامیدی در خوانندگان ایرانی

تضعیف هویت اسلامی

ایجاد و تقویت باورهای انحرافی

تأثیرگذاری روی مخاطبان

ب) تلویزیون ماهواره‌ای بی بی سی فارسی: سال تأسیس: ۲۵/دی ۱۳۸۷ ( ۱۴ ژانویه ۲۰۰۹)

– کشور مؤسس: انگلستان   – منابع مالی و پشتیبان: وزارت خارجه انگلستان

گردانندگان و مسئولان ارشد: صادق صبا، مهدی پرینچی، عنایت ا… فانی، نیما اکبر پور، پونه قدوسی، ناجیه غلامی، نادر سلطان پور، فرناز قاضی زاده، سیما علی نژاد، مسعود بهنود

– حوزه‌های فعالیت: برنامه‌های خبری، تحلیلی، فرهنگی، اجتماعی و سرگرم کننده

* معرفی برنامه‌ها:

      * برنامه‌های خبری: شامل هفت بخش خبری در شنبه تا چهارشنبه و هشت بخش خبری در پنج شنبه و جمعه

      * صفحه دو: تحلیل مهمترین رویدادهای سیاسی هفته

      * خبرنگاران: مجموعه‌ای از بهترین گزارش‌های تهیه شده توسط خبرنگاران بی بی سی

      * ۶۰ دقیقه: بررسی رویدادهای سیاسی مهم منطقه و جهان

      * برنامه‌های سرگرم کننده، علمی و اجتماعی مانند دنیای موسیقی

      * امروزی‌ها: برنامه‌ای اجتماعی که به بررسی مشکلات جامعه امروز می‌پردازد.‌

      * کلیک: برنامه‌ای هفتگی درباره موضوعاتی مانند کامپیوتر و تکنولوژی‌های روز، فناوری اطلاعات و …

      * تماشا: برنامه‌ای شامل گزارش‌های مختلف از اتفاقات فرهنگی، هنری ایران و جهان

      * به عبارت دیگر: گفتگو با شخصیت‌های سرشناس مانند سیما بینا، جان لیمبرت و …

      * نوبت شما: تماس بینندگان با برنامه

      * جمعه بازار

      * برنامه‌های مستند مانند مستندهای موسیقی

نتیجه گیری: یکی از دلایل موفقیت تلویزیون بی بی سی در جذب بیننده این است که برخلاف شبکه‌هایی مانند صدای آمریکا که پیام‌های خود را مستقیم می‌دهد این شبکه از شیوه‌های غیر مستقیم برای القای پیام‌ به مخاطبان بهره می‌گیرد مانند استفاده از روانشناسی رنگ‌ها، شیوه بدیع مصاحبه‌ها، پرهیز از اظهار نظر‌های صریح، استفاده از کارشناسان و مجریان متفاوت و حرفه‌ای.

فصل دوم:

تحلیل و بررسی رادیو فردا با آدرس http:www.radiofarda.com

سال تأسیس: ۱۳۸۲ (۲۰۰۲) و کشور مؤسس: ایالات متحده آمریکا

رادیو فردا خبرها و گزارش‌هایی از رویدادهای سیاسی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و اجتماعی ایران و جهان را در کنار مجموعه‌ای از موسیقی‌های پاپ ایرانی و غربی ، هفت روز هفته در تمام ساعات شبانه روز به روی امواج کوتاه و متوسط پخش می‌کند.

وب سایت رادیو فردا نیز در دو شیفت صبح و عصر به روز می‌شود و آخرین اخبار و گزارش‌های مربوط به ایران و جهان را پوشش می‌دهد.

حوزه‌های فعالیت: بررسی مهمترین اخبار و تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی، هنری در بعد بین‌المللی و منطقه‌ای

محتوای برنامه‌ها: به طور کلی با نگاهی به محتوای برنامه‌های رادیو فردا و وب سایت آن می‌توان دریافت که این رسانه تلاش می‌نماید تا در قالب خبرها، تحلیل‌ها و گزارش‌ها، عکس‌ها و مصاحبه‌ها چهره‌ای منفی از ایران به مخاطبین خود نشان دهد بر همین اساس مهمترین اخبار را نیز در سر خط خبرها به اخبار داخلی و خارجی ایران اختصاص می‌دهد حتی با وجود اینکه بخش‌های زیادی از اخبار جهان را متناسب با تحولات روز دنیا در بخش‌های مختلف سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی و … پوشش می‌دهد اما باز هم با دقت زیادی در محتوای کلی برنامه‌ها متوجه می‌شویم که انعکاس اخبار ایران از نظر کمی و کیفی بیشتر از هم می‌باشد. به عنوان نمونه اخبار دوره زمانی یک ماهه ( خرداد ۱۳۸۹) مربوط به فتنه اخیر سبز نشانگر این مطلب است.

* جهت گیری رادیو فردا نسبت به مسائل داخلی و بین المللی

·        در بعد داخلی مباحثی مانند:

بزرگ نمایی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در فتنه اخیر

القای نارسایی قانون اساسی در شکل حکومت دموکراتیک و فاقد مشروعیت بودن ج.ا. ایران

ناکارآمد جلوه دادن مقامات و مدیران کشوری و لشکری

القای جنگ قدرت بین مسئولان به جای گره گشودن از مشکلات مردم

انگاره سازی منفی در مورد رابطه مقامات ج.ا. ایران با هنرمندان، تاریخ و فرهنگ

القای نقض قانون در مقامات ج.ا. ایران

القای نقض حقوق زندانیان سیاسی و برجسته سازی آن

القای نگرش منفی نسبت به روحانیت و تضعیف ارزش‌های دینی

در بعد بین‌المللی مباحثی مانند:

برجسته سازی گزینه رقابت به جای رفاقت در دیپلماسی منطقه‌ای ایران

متوسل شدن به دروغ‌های بزرگ برای تحریف تلاش ایران برای دستیابی به فناوری هسته‌ای

در آخر با تحلیل محتوای برنامه‌های رادیو فردا می‌توان گفت این رسانه برای بالا بردن میزان تأثیر گذاری خود از فنونی مانند ایجاد ابهام و شبهه، نفی و اثبات، الگودهی، برجسته سازی، حذف و تحریف آگاهانه، متوسط شدن به دروغ‌های بزرگ و ارقام نادرست استفاده می‌کند.

فصل سوم: تحلیل و بررسی شبکه ماهواره‌ای فارسی وان

سال تأسیس شبکه: مرداد ماه ۱۳۸۸ ( اوت ۲۰۰۹)

کشور مؤسس: غیر از دفتر دبی، دفتر اصلی در هنگ‌کنگ متعلق به مجموعه رسانه‌ای star زیر مجموعه کمپانی news corporation

منابع مالی و پشتیبان: کمپانی news corporation

گردانندگان و مسئولان ارشد: رابرت مورداک رئیس کمپانی news corporation

حوزه فعالیت: سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت

* معرفی برنامه‌ها:

فارسی وان یک کانال ۲۴ ساعته است که طی هفته مجموع این برنامه‌ها را پخش می‌کند:

سریال‌های درام و عاشقانه، سریال‌های طنز، سریال‌های پلیسی و جنایی و بخش‌های موسیقی و بخش‌های تبلیغات کالاهای مصرفی.

* محتوای برنامه‌ها: تقریباً در تمامی سریال‌های درام این شبکه بی بند و باری‌های فکری و فرهنگی و موضوع خیانت به چشم می‌خورد. این سریال‌ها در حقیقت به همان اندازه که سطحی هستند اما جذابیت‌های تصویری و جنسی بالایی دارند خصوصاً با دوبله‌های خوب که باعث شده مخاطبان زیادی سرگرم این شبکه شوند.

اما در خصوص گرایش‌ها و سوءگیری های این شبکه در مورد ایران باید به این نکات توجه کرد:

– این شبکه تلاش زیادی می‌کند که در ظاهر یک شبکه مخالف و معاند با فرهنگ سنتی ایران و اسلام نداشته باشد مانند آنونس‌ها و میان برنامه‌های مذهبی در مناسبت‌های مذهبی خاص یا مثل سانسور کردن صحنه‌های نامناسب تماس بین زن و مرد با وجود پخش روابط آزاد و زننده و بدآموز بین زن و مرد در سایر صحنه‌های فیلم.

– موضوع خیانت زن به مرد یا بالعکس در تمام سریال‌های درام این شبکه که تأثیر بسیار بدی روی خانواده‌های ایرانی دارد.

– نوشیدن مشروبات الکلی، عدم تقید به مذهب و کافی بودن داشتن نیت پاک و بسیاری از موارد دیگر…

در آخر باید گفت بسیاری از افراد فقدان سریال‌های جذاب در صدا و سیما را دلیل استقبال مردم از شبکه می‌دانند.

فصل چهارم:

تحلیل و بررسی شبکه ماهواره‌ای من و تو

این شبکه از اکتبر ۲۰۱۰، آبان ماه ۱۳۸۹ برنامه‌های خود را آغاز کرد. این شبکه متعلق به شرکت تلویزیون وجان است و از بریتانیا پخش می‌شود. پس از چندی شبکه دوم این شرکت نیز با عنوان من و تو ۲ آغاز به کار کرد و با پخش مستندهای علمی، حادثه‌ای و حیات وحش در کنار برنامه‌های سرگرمی و تفریح شبکه من و تو ۱ مکمل این شبکه شد. این شبکه در بخش معرفی خود عنوان کرده برنامه‌های ما در جهت ارتقای جایگاه رسانه‌ای ایرانی و پارسی زبانی در بین رسانه‌ها، سعی در ارتقای نقش ایرانیان در جامعه جهانی می‌باشد.

معرفی برنامه‌ها: اغلب برنامه‌های این شبکه تفریحی و سرگرم کننده است با عناوین زیر:

۱) اتاق خبر: به بررسی آخرین اخبار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به خصوص در مسائل مرتبط با ایران می‌پردازد. آن هم با شیوه‌ای خاص مانند وجود دو مجری و چند جوان خبرنگار دور یک میز.

۲) آکادمی موسیقی گوگوش

۳) بفرمایید شام: نکته مهم این برنامه این است که می‌خواهد برای بیننده تصویری روشن از نوع و کیفیت زندگی ایرانیان در خارج از کشور ایجاد نماید.

۴) جواب: در این برنامه هدف پاسخگویی به سوالات مخاطبین شبکه است.

در تحلیل برنامه‌های این شبکه باید به این نکات توجه کرد:

– این شبکه با استفاده از مسائلی مانند مجریان جوان و وجود برنامه‌هایی با چاشنی‌هایی مانند آشپزی، رقص و … بیشتر مخاطبین خود را از جامعه زنان ایران و نوجوانان و جوانان انتخاب می‌نماید.

– در بیشتر برنامه‌های این شبکه این نگاه القا می‌شود که زندگی لذت بخش تر از آنی که هست باید باشد آن هم با سرخوشی‌ها و سر زندگی‌ که مثلاً ایرانیان خارج از کشور ایران دارند مانند سرخوشی و جنبش جوانان لندن نشین.

– رشد کمی و کیفی این شبکه در بخش تفریحات و سرگرمی و ایجاد رویه شیوه زندگی برای خانواده‌های ایرانی.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *