حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید: هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 14 محرم 1444 Thursday, 11 August , 2022 تعداد دیدگاهها : 260×

سر خط اخبار

افسردگی و راههای درمان آن
۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
شناسه : 4093

درمان افسردگی شیوه های متعددی دارد یقینا افسردگی قابل درمان بوده و افراد افسرده با مراجعه به متخصصین مربوطه سلامت و بهبودی خود را به دست می آورند .

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش سرویس مقالات روانشناسی قرچک آنلاین ;درمان با توجه به نظریه های گوناگون به شرح زیر می باشد.

راهکارهای درمان افسردگی

الف ) روان درمانی

روان درمانی فعالیتی کمکی به درمانجواست و به منظور حل مشکلات اوست و با اندرز دادن تفاوت دارد . درمانگی با توجه به سرگذشت زندگی فرد عوامل ایجاد کننده افسردگی را تشخیص می دهد . در مانگر می کوشد از طریق پذیرش و حمایت و اطمینان دهی قدرت سازگاری درمانجو را با محیط افزایش دهد .

روان درمانی بوسیله مشاوران روانشناسان و روانپزشکان متخصص انجام می شود .

ب) دارو درمانی

استفاده از داروهای ضد افسردگی مانند ایمی پیرامین ، نورتریب تیلین و منوآمید اسید در بعضی از بیماران مفید است .

نکته مهم اینست که مصرف داروها باید با مراجعه به روانپزشک باشد و از مصرف خودسرانه پرهیز شود چرا که عوارض جانبی دارد .

ج) شوک درمانی

شوک درمانی زمانی تجویز می شود که بیمار به داروهای ضدافسردگی پاسخ مناسب ندهد و میزان افسردگی شدید باشد و نیاز به بهبود سریع بیماری برای جلوگیری از عوارض شدید باشد .

د) درمان شناختی – رفتاری

افراد افسرده نه تنها احساس غمگینی و اندوه و بلکه شناخت اشتباه نیز دارند (راجرز)

در این روش بیمار در صورت مراجعه به مشاور یا روانشناس و شناخت افکار منفی و اشتباه با تغییر نگرش و ایجاد افکار مثبت در ذهن و از بین بردن افکار مزاحم و ارائه راهکارهای مشاوره ای مناسب سلامت روانی فرد افسرده به او باز گردانده می شود که توصیه های زیر نمونه ای از روشهای شناختی ، رفتاری هستند .

توصیه های مشاوره ای به افراد افسرده

افراد افسرده می توانند از راهکارهای زیر برای کاهش یا درمان افسردگی خود استفاده نمایند .

۱-ایجاد و تقویت باورهای مذهبی و دینی و ارتباط معنوی با خدای سبحان

۲-انجام فعالیتهای ورزشی منظم

۳–شناسایی خود و آرمان ها و اهداف خود

۴پذیرش بی چون و چرای خود آن طور که هست خودرا بپذیرد .

۱-عدم حضور در محافل همراه با غم و اندوه و شرکت در مجلس خوشحال کننده و شادی بخش

۲-برای هر روز خود یک فعالیت شادی آور و لذت بخش هرچند کوچک در نظر بگیرد .

۳-موفقیت هایی را که در طی روز به دست می آورد ثبت نماید تا احساس توانمندی و ارزشمندی بیشتر پیدا کند .

۴-دوری از تنهایی و حضور در جمع خانواده یا دوستان

۵-سعی کنید موفقیت های بدست آورده را از تلاش خود بدانید نه از شانس و تصادف .

۶-نسبت به خود و زندگی ، تفکر و نگاه مثبت داشته باشید و زندگی را به خود و دیگران سخت نگیرید .

پنج دستو العمل ساده برای مدیریت افسردگی و پیشگیری از آن

۱-فعالیت بدنی

هرگاه احساس افسردگی کردید باید از نظر جسمی خود را فعال نگه دارید تا انرژی های زیادی ذهنتان را مصرف کنید این فعالیت می تواند ورزش کردن یا انجام کار مورد علاقه شما باشد .

۲-پیاده روی و گشت زدن

یکی از دیگر راههای مصرف انرژی منفی و منحرف کردن ذهنتان گشت زدن یا پیاده روی در جاهای خوش آب و هوا است . می توانید در بازارها و مراکز خرید بگردید ، سوار موتور یا اتوبوس درون شهری شوید و گشت بزنید .

۳-صحبت کردن با یک دوست نزدیک

مشکل خود را با یک دوست نزدیک و مطمئن در میان بگذارید . هرچه در دل دارید را بیرون بریزید . به اشتراک گذاشتن مشکل با یک دوست نزدیک از شدت نیروهای منفی می کاهد دوستان خوب قادرند شما را از افسردگی در آوردند. آنها خصوصیات شما را خوب می شناسد و می توانند ایده های خوبی برای مواجه شدن با افسردگی به روشی مثبت در اختیار شما قرار دهند.

۴- همه افکار و احساس خود را بنویسید

یک تکه کاغذ بردارید و شروع به نوشتن افکار و احساستان کنیدهیچ چیز را مخفی نگه ندارید هرچه واقعاً حس می کنید شما را ناراحت می کند را بنویسید زیاد در قید و بند معنی دار بودن نوشته هایتان نباشید.

آدم ممکن است حتی با نزدیک ترین دوستانش نیز نتواند بعضی حرف ها را مطرح کند ولی با خودش که می تواند بنابراین هر آنچه در دل دارید را روی کاغذ بنویسید و هیچوقت خسته و عصبانی نشوید پس از آن که توانستید احساسات سرکوب شده خود را بیرون بریزید به مقدار قابل ملاحضه ای احساس راحتی خواهید کرد اگر خواستید می توانید کاغذها را پاره کنید تا سبک شوید.

۵- شروع کردن یک ایده جدید

هیچگاه تصور نکنید که تمام امواج افسردگی، ناراحت کننده هستند بعضی مواقع آغاز یک ایده یا نوآوری بزرگ و جالب هستند و وقتی ذهن شما شروع به تولید چیزهای جدید کند امید و شوق تازه ای به دنبال می آورد بنابراین مطمئن باشید که پس از گذشتن موج افسردگی به چیزهای خیلی بهتری برایتان پیش خواهد آمد.

چگونه می توانید به یک دوست افسرده کمک کنیم

صحبت های صادقانه به عنوان یک دوست با شخص افسرده در مورد نگرش او می تواند ارزشمند باشد به شرطی که موارد زیر را رعایت کنیم:

– بی جهت او را دلخوش نکنیم

– او را سرزنش نکنیم

– باعث خجالت و شرمندگی او نشویم

– ادعا نکنیم ما نیز مانند او احساس می کنیم

– سعی کنیم او را به شدت خشمگین نکنیم

– هدف اصلی ما این باشد که فردافسرده بداند ما نگران او هستیم و می خواهیم کمکش کنیم

لازم به ذکر است که موارد ذکر شده تنها بخش کوچکی از راهکارهاست که به آنها اشاره شد با کمک مشاوران و متخصصان و مطالعه و شناخت ویژگی های شخصی افراد می توانیم راهکارها و کمک بسیاری را کشف کرده و به کار بگیریم.

گردآورنده:ستواندوم فاطمه سیاه کمری مددکار کلانتری ۱۴ فرماندهی انتظامی استان ایلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت قرچک آنلاین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.