افسردگی،علایم و درمان آن

افسردگی تمام سنین و تمام نژادها را مبتلا می کند. میزان افسردگی در میان افراد متأهل، بخصوص مردان متأهل کمتر است. این میزان در بین افراد مطلقه و کسانی که تنها زندگی می کنند بیشتر است .

به گزارش سرویس مقالات روانشناسی  قرچک آنلاین; اگر علاقه کمی به فعالیتهای لذت بخش در خود احساس می کنید، اگر احساس غم ، نا امیدی، خستگی یا بی ارزشی می کنید و اگر عادات خواب و خوراک شما به میزان زیادی تغییر کرده، زمانی که ناراحتی و مشکلات آنقدر زیاد است که در اغلب اوقات توانایی لذت بردن را از شما می گیرد. زمانی که نشانه ها شدید بوده و عملکرد روز به روز بدتر می شود، مشاور خود را ببینید تا مشخص شود که آیا افسردگی دارید یا خیر.
اگر کسی را می شناسید که نشانه های افسردگی را نشان می دهد، او را تشویق به دریافت کمک کار شناسان کنید .

علایم هشدار
افسردگی یک بیماری جدی است که می تواند آثار وخیمی برفرد و خانواده به جا گذارد. افسردگی درمان نشده می تواند منجر به مارپیچ نزولی ناتوانی، وابستگی و خودکشی شود. میزان خودکشی در مردان ? برابر بیشتر از زنان است، گرچه زنان بیشتر اقدام به خودکشی می کنند.

هشدارهای خاصی می تواند نشان دهنده افسردگی شدید و احتمال خودکشی باشند. با جدیت هر درمانی را برای پیشگیری از خودکشی به کار گیرید حتی اگر فرد تحت درمان افسردگی است. اگر هر یک از علائم خطر زیر را مشاهده کردید با یک پزشک یا روانشناس تماس بگیرید.

۱- رفتار پرخاشگرانه ، تغییرات خلقی زیاد و بیخوابی برای چند شب متوالی ، تهدید یا عمل به آسیب جسمی یا خشونت .
۲- تهدید یا صحبت در مورد مرگ یا خودکشی مانند دیگر برایم اهمیت نداردیا دیگر نیازی نیست بیش از این نگران من باشی
۳-افت فعالیتها و ارتباطات .
۴- کارهایی مانند خداحافظی با دوستان، نوشتن وصیت نامه یا … .
۵- بهبود ناگهانی خلق پس از یک دوره افسردگی .
۶- رفتار خطرناک غیر طبیعی مانند خرید یا حمل اسلحه یا رانندگی … .

درمان افسردگی
افسردگی قابل درمان است و کسانی که از آن رنج می برند می توانند بهبود یابند. ساخت داروهای ضد افسردگی و داروهای تثبیت کننده خلق درمان افسردگی را بهبود بخشیده است. داروها می توانند علائم افسردگی را برطرف کنند و در بسیاری از انواع بیماری تبدیل به خط اول درمان شده اند. روان درمانی هم می تواند بخشی از درمان باشد که به شما کمک می کند با مشکلات دائمی خود که افسردگی را تحریک می کند یا به آن دامن می زند کنار بیایید.
علت هر چه باشد، راهکارهای روانشناختی زیر برای کاهش افسردگی وجود دارد:
۱- احساس گناه نکنید. اگر افسردگی شما ناشی از احساس اشتباه است، سرزنش کردن خود کمکی نمی‌کند. البته به عهده گرفتن اشتباه مهم و ناراحتی با آن همراه است، اما احساس گناه یا شرمندگی شدید، خود شخص را عامل اصلی قلمداد می‌کند.
۲-برنامه منظمی داشته باشید. چرخه? خواب بیداری خود را تنظیم کنید. در طول روز چرت نزنید تا تنظیم برنامه? خواب و بیداری آسان‌تر شود

۳-. بیشتر کار کنید، چون اعتماد به نفس شما را زیادتر می‌کند. اما اگر در آن واحد در سه جا کار می‌کنید، آن را کم کنید، چون تنش روانی را تشدید می‌کند.
۴- صبحانه مناسب بخورید. یک فنجان قهوه شیرین ممکن است افسردگی را دو برابر کند. شکر و کافئین کمتر بخورید. کسانی که این‌ها را کنار گذاشته‌اند ظرف چند روز تغییر اثر آن را در خود احساس کرده‌اند.
۵- الکل نخورید . زیرا مصرف الکل در بلند مدت باعث افسردگی ‌می‌گردد.
۶- ورزش کنید . ورزش اثر ضد افسردگی خوبی دارد. به‌طور منظم به ورزشی که برایتان مناسب است بپردازید.
۷- دانشتان را زیاد کنید. کتاب‌های مناسب دربارهافسردگی و راه‌های مبارزه با آن بخوانید.
۸-کمتر تلویزیون نگاه کنید . تماشای تلویزیون اثر رخوت‌زا دارد و افسردگی را تشدید می‌کند. رخوت و کمبود تحرک یکی از علائم اولیه افسردگی است. تماشای زیاد تلویزیون درمان افسردگی را مشکل می‌کند.
۹- سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر نیز باعث تشدید افسردگی می‌شود. بهتر است آن را ترک کنید. اگر نمی‌توانید، از پزشک کمک بگیرید. ترک سیگار و مواد مخدر به درمان افسردگی کمک زیادی می‌کند

۱۰-.تصمیم‌های مشکل نگیرید. در هنگامی که دچار افسردگی هستید، تصمیم‌های سخت نگیرید. تصمیم به تغییر شغل، ازدواج و طلاق را به بعد از دوران افسردگی موکول کنید . بهبود از افسردگی طول می‌کشد و نباید تغییر سریع را انتظار داشت.
۱۱- از بوها کمک بگیرید. تحقیقات نشان داده است که رابطه? قوی و نزدیکی بین بویائی و هیجان وجود دارد. حتی مقادیر کم عطر می‌تواند امواج مغزی را تغییر دهد. مثلاً عطر گل یاس عملاً تحرک فرد افسرده را بالا می‌برد.
۱۲- وقتی افسردگی از بین نمی‌رود. اگر با همه? اینها هنوز افسرده هستید، باز کارهای دیگری می‌توانید بکنید. برای انجام هر یک از موارد زیر از پزشک یا مشاور خود راهنمائی بخواهید.
۱۳- داروهایتان را تغییر دهید. برخی داروهای ضد فشار خون، ضد حساسیت، و استروئید که برای آسم تجویز می‌شود ممکن است افسردگی را تشدید کنند. پرکاری یا کم کاری غدد درون ریز، مثل تیروئید، نیز می‌تواند باعث افسردگی شود. از پزشک خود دربارهء تغییر این داروها کمک بخواهید.
۱۴-مشاوره روانی کنید. یک درمانگر متخصص می‌تواند مشکلات شما را بررسی کند و روابطی را که به کاهش افسردگی کمک می‌کند برقرار کند. درمانگرهای رفتاری روش‌های منفی تفکر و رفتار را که باعث افسردگی می‌شوند تغییر می‌دهند.
۱۵- ویتامین B بخورید. تحقیقات اخیر نشان داده است که افزایش ویتامین‌های B،۱ ، ۲ B و B? اثر داروهای ضد افسردگی سه‌ حلقه‌ای را در سالمندان بیشتر می‌کند ولی مثل هر داروی دیگر، ویتامین‌ها را نیز باید با نظر پزشک مصرف کرد. خوردن مقادیر زیاد ویتامین B? می‌تواند سمی شود.

انتهای پیام/س

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *