حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید: هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 29 صفر 1444 Sunday, 25 September , 2022 تعداد دیدگاهها : 260×

سر خط اخبار

از “گیلانه” بنی‌اعتماد تا “دوئل” درویش، نگاهی تازه به سینمای دفاع مقدس
۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
شناسه : 99883

جشنواره فیلم مقاومت با نگاهی ایدئولوژیک به مقوله فیلم آغاز به فعالیت کرد و باتمام مشکلات پیش‌رو به پانزدهمین دوره خود نزدیک می‌شود.همین موضوع انگیزه‌ای بر بررسی اجمالی ادوار قبلش ایجاد می‌کند که در این نوشته به بررسی دهمین دوره جشنواره می‌پردازیم.

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر قرچک آنلاین; دوره دهم جشنواره فیلم مقاومت پس از سه سال فاصله از دوره نهم برگزار شد، در حالی که روال این جشنواره دوسالانه بود اما در دوره دهم ظاهرا به سه سالانه رسید و با یک سال تأخیر یعنی آذر ۱۳۸۴شکل گرفت. همچنین فصل دهم جشنواره فیلم مقاومت مجددا شاهد تغییر «دبیر» بود؛ محمدرضا شرف‌الدین که به عنوان تهیه‌کننده و  مسئول جلوه‌های ویژه در سینما شناخته می‌شد دبیر این رویداد بود. ظاهرا تغییر دبیر هم برجستگی خاصی به دهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت، نسبت به دوره قبلش نداد.

۱۴ اثر از سینمای ایران در این دوره به نمایش در آمدند که فیلم هایی مثل«دیوانه از قفس پرید» «گیلانه» و «دوئل» از مشهورترین و ماندگارترین آنها بود. همچنین آثاری مانند «نغمه»، «اشک سرما» یا «خداحافظ رفیق» ساخته ابوالقاسم طالبی، عزیزالله حمیدنژاد و بهزاد بهزادپور هم نگاه تازه‌ای به لحاظ فرم و محتوا در سینمای جنگ داشتند.

از این دوره به راحتی می‌توان احساس کرد فیلمسازان به‌دنبال روایتهای تازه‌ای از جنگ هستند و در این راه دست به گریبان سینمای سورئال هم شده‌اند تا بتوانند نگاه تازه‌ای در اینگونه از فیلم‌ها ایجاد کنند. خداحافظ رفیق با دستمایه قرار دادن نوستالژی‌های عاشقانه به شهیدان دفاع مقدس خاطره بازی می‌کند و نغمه می‌خواهد زندگی عاشقانه یک جانباز شیمیایی را به تصویر بکشد؛ اشک سرما عشق در عین دشمنی را میان سرمای کوهستان تصویر می‌کند گویا در این سالها فیلمسازان به‌دنبال پیوند عشق با دفاع بودند.

از طرف دیگر برخی سینماگران به میراث جنگ توجه داشتند و یادگاری‌های آن از طلاهای گمشده دوئل تا دردهای گیلانه. انتقادات در آن دوران نسبت به اینکه برخی از این فیلمها ضد جنگ هستند زیاد بود اما تاریخ ثابت کرد هر فیلی که در این موضوع ساخته شده حرفی برای گفتن و دفاع نسبت به ۸ سال دفاع مقدس دارد دفاع از مقاومتی که طی ۸ سال مردم ایران داشتند و این دفاع زوایای بیانی و تصویری متفاتی داشت که هر فیلمساز با سلیقه خود به نمایش یک زاویه از این جنگ پرداخت.

ناگفته نماند همچنان هم جای بخش بین الملل در این جشنواره خالی است، بخشی که دو مرحله جای خودش را باز کرد اما نتوانست یا اجازه ندادند به حیات خودش ادامه دهد.

هیئت انتخاب و داوران

– بخش سینمایی:

«حسن حسن‌دوست» تدوین‌گر«مجتبی راعی» کارگردان «سیدمهدی شجاعی» داستان نویس و روزنامه نگار «مجید مجیدی» فیلمنامه نویس، تهیه کننده و کارگردان «رضا میرکریمی» نویسنده و کارگردان

-ویدئویی:

«عبدالحسن برزیده» نویسنده و کارگردان «سعید حاجی‌میری» کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس «حسین زندباف» کارگردان، تهیه‌کننده و تدوین‌گر «محمدتقی فهیم» منتقد «محمدرضا هنرمند» کارگردان و فیلمنامه‌نویس

-مستند:

هیئت داوران: «محمد آفریده» تهیه کننده «محمود اربابی» کارشناس فرهنگی «مرتضی سرهنگی» نویسنده «بیژن نوباوه وطن» کارشناس فرهنگی «نادر طالب‌زاده» کارشناس فرهنگی

هیئت انتخاب: «مصطفی رزاق‌کریمی» کارگردان فیلم «محمود زنده‌نام» مستدساز و کارشناس فرهنگی «احمد ضابطی جهرمی» مستندساز و تدوینگر «ابراهیم کیهانی» مستندساز و تدوینگر «نصیر مغزی» مستندساز

-قلم طلائی:

«حسین ترابی» مستندساز «فرهاد توحیدی» فیلمنامه نویس «حسین خورشیدی» فیلمنامه نویس «مهدی سجاده‌چی» فیلمنامه نویس «مرتضی سرهنگی» نویسنده «رضا مقصودی» فیلمنامه نویس

*بخش قلم طلائی از ابداعات این دوره است که به داوری طرح و فیلمنامه تعلق داشت. البته بخش نقد و مقالات سینمایی در این دوره حذف شد که اگر علّت حذفش این بخش «قلم طلائی» باشد، تصمیم نابخردانه ای بوده، چرا که ربط و تضادی با یکدیگر ندارند و اگر علتش این نبوده، که پس اشتباه  تر بوده است.

برگزیدگان:

سینمای ایران / (سینمایی)

بهترین فیلم: «مزرعه پدری» به تهیه‌کنندگی حبیب‌اله کاسه‌ساز

بهترین کارگردانی: احمدرضا درویش برای فیلم «دوئل»

بهترین فیلمنامه: عزیزاله حمیدنژاد برای نگارش فیلمنامه فیلم «اشک سرما»

جایزه ویژه بازیگری: فاطمه معتمد‌آریا  برای فیلم «گیلانه»

جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «مزرعه پدری» ساخته رسول ملاقلی‌پور

جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «گیلانه» ساخته رخشان بنی‌اعتماد

جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «اشک سرما» ساخته عزیزاله حمیدنژاد

دیپلم افتخار به فیلم« نغمه» ساخته ابوالقاسم طالبی

دیپلم افتخار به «فیلم مرزی» برای زندگی ساخته رضا عظیمیان

دیپلم افتخار به فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» ساخته احمدرضا معتمدی

(سینمایی ویدئویی)

بهترین کارگردانی: کامبیز کاشفی برای فیلم«صدای پای خدا»

بهترین فیلمنامه: کامبیز کاشفی برای فیلم «صدای پای خدا»

جایزه ویژه هیات داوران به حسیم قاسمی‌جامی کارگردان فیلم «آزادی سرخ»

(مستند)

بهترین فیلم: «نیست اما هست» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی وحید چاووش

بهترین کارگردانی: محمدرضا وطن‌دوست برای فیلم در «دامان سرخ کوه»

دیپلم افتخار کارگردانی به زنده یاد ابراهیم اصغرزاده برای فیلم مستند «کاغذهای بی‌جواب» و« گمشدگان دیار صفا» ساخته محرم زینال‌زاده

بهترین تصویربرداری: سعید صادقی برای فیلم «گمشدگان دیار صفا»

بهترین تدوین: امین قدمی برای فیلم «فردای دیروز»

جایزه ویژه هیات داوران به مستند« گمشده» ساخته محمدرضا طاهری

جایزه ویژه هیات داوران به مستند «مردم و پاره‌های آهن» ساخته ماجد نیسی

جایزه ویژه هیات داوران به مستند« من عبدالواحد اسماعیل‌پور هستم» ساخته هوشنگ میرزایی

(تلویزیونی، کوتاه و نماهنگ)

بهترین نماهنگ: «فرشتگان خاک» ساخته فرامرز گرجیان

دیپلم افتخار به نماهنگ «جستجوی آینه» ساخته حمید بهمنی

جایزه ویژه هیات داوران به مجید عباسی برای کارگردانی «فرصت عاشقی»

(کوتاه)

بهترین کارگردانی: پیام زین‌العابدینی برای فیلم از« نفس افتاده»

دیپلم افتخار به محمدرضا رحمانی برای فیلم «لالایی برای گهواره خالی»

جایزه ویژه هیات داوران به مرضیه وفامهر برای فیلم «نبات»

(نیمه بلند)

بهترین کارگردانی: حسین کمالیان برای فیلم «یلدای نرگس»

بهترین فیلمنامه: جواد کامل برای نگارش فیلمنامه «یلدای نرگس»

(سریال)

بهترین مجموعه تلویزیونی: سریال «غریبانه »به کارگردانی قاسم جعفری

بهترین کارگردانی: حسینعلی لیالستانی برای سریال «آواز مه»

بهترین فیلمنامه: علی شاه‌حاتمی برای نگارش فیلمنامه سریال «خوش رکاب»

(سینمای پایداری)

جایزه ویژه سینمای پایداری: «هیام» ساخته محمد درمنش

دیپلم افتخار: «جواد اردکانی» برای فیلم قناری

(قلم طلایی) / سینمایی

طرح فیلمنامه اول: ساعت ۲۵ از پیمان عباسی، تلخ عین عسل از محمدعلی باشه‌آهنگر و محمدرضا گوهری، کشتی رئیس احمد از حبیب احمدزاده

طرح فیلمنامه دوم: خداحافظی در کنار درختان بلوط (پیام زین‌العابدینی)

طرح فیلمنامه سوم: زخم شانه حوا (حسین قناعت)

(سینمایی- ویدئویی)

خلاصه فیلمنامه اول: «لبخند بزن رزمنده» نوشته پیمان سبزه‌علی و تن یا دار نوشته صحبت‌اله خدایاری

خلاصه فیلمنامه دوم: بوته‌زار گز (احمد کاوری)

خلاصه فیلمنامه سوم: نقش یزدان (سیدرحیم حسینی)

(نیمه بلند)

فیلمنامه اول: «مزرعه مین» نوشته محمدرضا رحمانی و ابوالفضل طاهرخانی

فیلمنامه دوم: وقتی حسین آمد (مریم کاظمی)

فیلمنامه سوم: مژده وصل (فرشاد حاجی‌محمدی)

(کوتاه)

فیلمنامه اول: «روایت» عشق نوشته سهیلا جبری و حمید دهقان‌پور، عصر بارانی نوشته پناله‌برخدا رضایی

فیلمنامه دوم: رد پا (احسان فاضلی)

فیلمنامه سوم: سکوت سفید (حمیدرضا روستا)

فیلمنامه چهارم: روز کبیسه (سیدوحید حسینی‌نامی)

(نماهنگ)

فیلمنامه اول: سیمرغ به روایت منطق الطیر نوشته کیارش زندی، سکوت نوشته حمیدرضا گوهری و حکایت خرمشهر نوشته عیدالستار کاکایی

فیلمنامه دوم: ساقی (قربانعلی طاهرفر)

فیلمنامه سوم: تربت (مرتضی گلیاری)

(برگزیده تاریخ سینمای دفاع مقدس)

پنج کارگردان برتر تاریخ سینمای دفاع مقدس (بر حسب بالاترین امتیاز)

ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول ملاقلی‌پور، احمدرضا درویش، کمال تبریزی و عزیزاله حمیدنژاد

پنج فیلم برتر تاریخ سینمای دفاع مقدس (بر حسب بالاترین امتیاز)

«آژانس شیشه‌ای» به تهیه‌کنندگی مهدی کریمی

«لیلی با من است» به تهیه‌کنندگی سعید حاجی‌میری

«دیده‌بان» به تهیه‌کنندگی بنیاد سینمایی فارابی

«از کرخه تا راین» به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی

«هور در آتش» به تهیه‌کنندگی باقر افتخاری و امیرحسین شریفی

لازم به ذکر است همچنان موسم دهم جشنواره فیلم مقاومت جای خاصی برای حرف و بررسی ندارد؛ چرا که فشرده سازی زمان آن، تغییر دبیری این رویداد و بالطبع تغییر سیاستهای آن، عدم توجه به بخش بین الملل، حذف بخش مسابقه نقد و مقالات سینمایی از کمبودهای این دوره از جشنواره بود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت قرچک آنلاین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.