از جایگاه برتر رسانه ای ورامین در استان تهران تا عدم شناخت رسانه توسط اکثر مسئولان و روابط عمومی های جنوب شرق استان

علیرضا مهدی زاده صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه اطلاع رسانی «راوی امروز»، نویسنده و خبرنگار مجله «روزهای زندگی» و مدیرمسئول انتشارات «امروز و فردا» به عنوان نماینده خبرنگاران شهرستان ورامین، در اولین همایش خبرنگاران شرق استان تهران در برابر حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنان مهمی ایراد کرد.

به گزارش قرچک آنلاین; مهدی زاده در این همایش خبرنگاران شرق استان تهران که با حضور ضرغامی مدیرکل و اسماعیلی و خیل دار معاونان هنری سینمایی و اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، بشیری نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام لزومی امام جمعه و قاسمی فرزاد فرماندار این شهرستان؛ ابوالحسنی، طاهری، کاظمی، محسن وند و آرمان مهر رؤسای ادارات ارشاد ری، پیشوا، قرچک، پاکدشت و ورامین و اهالی رسانه همین شهرستانها در سالن همایشهای کانون شهدای پاکدشت برگزار شد، در سخنانش چنین گفت:
جایگاه برتر رسانه ای شهرستان ورامین در استان تهران
جنوبشرق استان تهران به خصوص شهرستان ورامین، رسانه خیزترین نقطه در استان تهران است که جمعیتی معادل یک و نیم میلیون نفر را تغذیه مطبوعاتی می کند.
حضور بیش از ۷۰ رسانه مکتوب و اینترنتی، به همراه نمایندگی های دیداری و شنیداری رسانه ملی، در عین فرصتهای طلایی که برای چهار شهرستان ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت پدید آورده، تهدیدهایی نیز در بر داشته است.
افتخار شهرستان ورامین باید این باشد که حدود ۸۰ درصد نشریات مکتوب مجوز دار شهرستانهای استان تهران مربوط به این شهرستان بوده و بیش از ۸۰ درصد نمایندگی روزنامه های سراسری در استان، جنوب و شرق استان تهران در این شهرستان مستقر هستند.
بیشترین حجم پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی شهرستانهای استان تهران نیز در این شهرستان مستقر هستند و مدیریت می شوند و به تازگی دو پایگاه اطلاع رسانی از این منطقه نیز که یکی به نام «راوی امروز» به این بنده حقیر تعلق دارد و دیگری پایگاه خبری «اسوه خبر» از اولین پایگاه های شهرستانهای استان بوده اند که توسط هیئت نظارت بر مطبوعات کشور مجوز گرفته اند و انشاءالله رسانه های دیگری نیز به زودی دارای مجوز رسمی می شوند.

علیرضا مهدی زاده (۱)

نکته قابل توجه در این شهرستان، استقرار سرپرستی شهرستانهای استان تهران خبرگزاری مهر است که البته بنده حقیر نیز از سال ۸۸ تا ۹۲ این مسئولیت را بر عهده داشتم؛ سرپرستی جنوبشرق استان تهران خبرگزاری های ایرنا و تسنیم در این شهرستان نیز از افتخارات مطبوعاتی و رسانه ای دیگر است.
شهرستانهای قرچک، پاکدشت و پیشوا نیز فعال در امور مطبوعاتی و رسانه ای هستند تا جنوب شرق استان تهران، نگینی درخشان در امر رسانه باشد و حتی آمار رسانه ای اش برتر از بسیاری از استانهای کشور لقب بگیرد اما همین نگین درخشان مطبوعات کشور در یک قدمی شما که پایتخت نشین هستید با مشکلات و مسائل عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و با روند اقتصادی منفی که برای رسانه ها ترسیم شده، بسیاری از رسانه های مکتوب و قدیمی و حتی اینترنتی به قهقرای تعطیلی و ورشکستگی سقوط کرده اند و دست و پا می زنند که البته شاید بسیاری از این معضلات به عدم پویایی اقتصاد منطقه در زمینه شناخت رسانه و شناخت قدرت تبلیغ آنها توسط رسانه ها در میان مردم برگردد و بسیاری دیگر، به عدم شناخت کارکرد رسانه توسط دوستان همکار مطبوعاتی خودمان.
عدم شناخت رسانه توسط بیش از ۸۰ درصد مسئولان و روابط عمومی های جنوبشرق استان
عدم شناخت رسانه توسط بیش از ۸۰ درصد مسئولان جنوبشرق استان تهران که دعا می کنیم خداوند تعدادشان را کم کرده و ایمانشان را به قدرت رسانه ها زیاد و زیاد و زیادتر کند، معضل بزرگ دیگری است و از آن دردناک تر، عدم شناخت روابط عمومی های ۹۵ درصد ادارات و نهادهای دولتی از رسانه هاست که برای حل معضل دوم راهکارهایی ارائه می شود:
۱- با توجه به عدم تأمین معیشت مطلوب خبرنگاران- به دلیل همان مشکلات اقتصادی و ورشکستگی ها که در عرایضم مطرح شد- پیشنهاد می شود در سطح کلان، لایحه ای از طرف دولت تقدیم مجلس شود یا ترتیبی اتخاذ شود که برای همدلی و همراهی بیشتر و بهتر مسئولان با مردم و بالطبع اطلاع رسانی رسانه ای، هر ادراه یا نهاد دولتی در کنار مدیران روابط عمومی خود، از یک مشاور رسانه ای به صورت نیمه وقت یا پاره وقت استفاده نمایند تا به این ترتیب هم به معیشت خبرنگاران کمک شود و هم سطح دانش رسانه ای روابط عمومی ها و مسئولان محترم ارتقا پیدا کند.
۲- ترتیبی اتخاذ شود که نگار ابزاری برخی مسئولان و روابط عمومی ها که فقط تعریف و تمجید از آن اداره و نهاد را بر می تابند و انتقاد – حتی از نوع سازنده و غیر گزنده اش – را بر نمی تابند، به نگاهی روشن و پویا به رسانه ها تبدیل شود.
۳- آموزش رسانه ای برای مدیران و کارمندان روابط عمومی ها به صورت اجباری و عملی صورت پذیرد که این امر می تواند در سراسر کشور اجرا شده و نیاز به همت و همراهی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و طرح این موضوع در شورای فرهنگ عمومی کشور یا رایزنی با وزراتخانه های مختلف به صورت دستوری و بخش نامه ای توسط وزرای مربوطه و مدیران ارشد کشوری نهادها و ارگانهای مختلف دارد.

علیرضا مهدی زاده (۳)

رشد قارچ گونه سایتهای خبری و لزوم ساماندهی آنها
و اما نکات دیگری در رابطه با مشکلات و معضلات رسانه ها:
۱- متأسفانه حرکت خوب و علمی و حرفه ای معاونت محترم مطبوعاتی وزارتخانه در روزهای ابتدایی حضور، با واکنش های منفی و انفعالی برخی نهادها و احزاب سیاسی کشور مواجه شد؛ برخورد جدی با رسانه های اینترنتی بدون مجوز و شناسنامه دار کردن آنها، حرکت مطلوب و خوبی بود که شاید تعبیر قلع و قمعی که برای آنها به کار برده شد، نشان از آش شورتان داشت و ای کاش با همین ملایمت این روزها و دعوت به مجوز دار شدن، از همان ابتدا مدیریت می شد تا ناگهان وقفه ای سنگین، باعث نشود تا امروز حتی در همین منطقه جنوبشرق استان تهران، شاهد رشد قارچ گونه سایتهای خبری مختلف باشیم و متأسفانه برخی نهادها و ادارات نیز حامیان آنها باشند و فرقی بین دوغ و دوشاب نباشد.
حالا این آش در جنوب شرق استان آنقدر شور شده که حتی سایتهایی به میدان آمده اند که برای امثال بنده حقیر با ۲۳ سال سابقه حرفه ای مطبوعاتی در همه رده ها، شاخ و شانه می کشند و تهدیدمان می کنند و فلان مسئول و مدیر هم از آنها می ترسد و باج می دهد و بحث ساماندهی آنها هم که به میان می آید، می گویند کار متولیان ساماندهی، غیرقانونی است!
سئوال اینجاست: آیا طبق تبصره ۲ ماده یک قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران نباید تمام رسانه هایی که نام رسانه – چه مکتوب و چه مجازی – به خود دارند از هیئت نظارت بر مطبوعات کشور مجوز رسمی بگیرند؟! پس چگونه است که فلان نهاد یا ارگان انواع رسانه های ایترنتی را بدون مجوز رسمی سبز کرده، از آنها حمایت می کند و هیچ کس هم جرأت حرف زدن ندارد، که اگر حرفی گفته شود، انگ سیاسی و ضد نظام زده می شود؟!
لزوم کنترل فضای سیاسی اجتماعی ۱۰ ماه آتی کشور
گفتم سیاست؛ باید همین جا به فضای سیاسی اجتماعی ۱۰ ماه آتی کشور و به خصوص منطقه شدیداً سیاسی جنوبشرق استان تهران اشاره شود که شاید همین رسانه ها – چه مثبت و چه منفی، چه خواسته و چه ناخواسته ، چه پخته و چه خام- وارد بازیهای خطرناک سیاسی در این منطقه مهم و استراتژیک شوندکه آنگاه نیاز به ورود شوراهای تأمین شهرستانها و نهاد های امنیتی به ماجراها شود و شاید هم خدای ناکرده کار به جاهای باریک کشیده شودکه متأسفانه تا امروز نیز در همین روزهای ابتدایی سال ۹۴ شاهد چنین معضلاتی کم و بیش بوده و هستیم.
معاونت محترم مطبوعاتی وزارت ارشاد، چه تدبیری برای این معضلات اندیشیده و برای ساماندهی این گونه رسانه ها چه کرده است تا انتخابات مجلس آتی با تدبیر و امید دولت همراه باشد و تنشی هم در جامعه، پدیدار نشود؟!
نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، شناسنامه دار نبودن بیش از ۹۰ درصد سایتهای خبری است که نه « درباره ما » دارند نه شماره تماس و نه نشانی و نه انعکاس سیاستهای آن سایت!
جالب اینجاست که وقتی در شهرستان ورامین بحث ساماندهی رسانه ها و خبرنگاران مطرح می شود، برخی مدیران ارشاد در شهرستانهای دیگر همین منطقه جنوبشرق استان، مدیران سایتها و خبرنگاران را برخلاف قوانین جمهوری اسلامی و به خصوص قانون مطبوعات، ترغیب به ادامه همین نحوه کار می کنند و می گویند چنین دستورالعملی برای مجوزدار شدن سایتهای خبری نیامده! و جالب تر اینکه نص صریح قانون مطبوعات( تبصره دو ماده یک) را مجوز دار شدن رسمی توسط هیئت نظارت بر مطبوعات نمی دانند!
وقتی متأسفانه آب از سرچشمه – یعنی ادارات ارشاد که متولی اصلی نظارت و هدایت قانونی رسانه هاست – گل آلود باشد، چه انتظاری از فلان نهاد یا ارگان و اداره دولتی است؟!
جالبتر و شاید دردناک تر نیز این است که متأسفانه نظارت محتوایی توسط ادارات ارشاد وجود ندارد و به غیر از اداره ارشاد شهرستان ورامین که بحث ساماندهی و نظارت قانونی بر رسانه ها را از همان ابتدای تصدی مدیریت جدید توسط آقای «آرمان مهر» پیگیر بوده، بقیه کمتر به این موضوع پرداخته اند و به نوعی سعی کرده اند که خود را با رسانه ها درگیر نکنند.
خطر مهمی که در این میان مطرح است، در ایام انتخابات و یا وقایع ناخواسته و معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مانند حادثه اخیر هتل تارای مهاباد به چشم می آید و جدی می شود؛ زمانی که براساس تجربه سالها کارکرد حرفه ای خودم می گویم و آن زمان مهم، امکان مالی شدن روابط سایتها و نشریات با برخی کاندیداهای انتخابات مجلس و ایجاد جنگهای روانی رسانه ای برای تهییج و تحریک مردم و مسئولان است.
شاید این هشدار امروزم که بر اساس تجربه است، در ماه های آتی باعث شود تا برخوردهای انفعالی و سخت شوراهای تأمین و نهادهای امنیتی، تنشهایی سخت تر در جامعه آرام، انقلابی و صبور جنوبشرق استان ایجاد نکند.

علیرضا مهدی زاده (۲)

لزوم بیمه خبرنگاران و عدم امنیت شغلی آنها و حتی صاحبان رسانه ها
۲- بحث بیمه خبرنگاران و عدم امنیت شغلی آنها و حتی صاحبان رسانه ها باید مورد دقت نظر جدی باشد.
استعدادهای ناب در عرصه خبرنگاری و روزنامه نگاری در جنوبشرق استان تهران که به دلیل همین دغدغه ها، سرخورده می شوند و خیلی زود جمع رسانه ها را ترک می کنند؛ شاید کمی صبرشان زیاد و کم باشد ولی می روند پی کارهای پردرآمد که نمونه آنها در ۲۰ سال اخیر کم نبوده و بالطبع در سالهای آتی نیز کمتر از قبل نخواهد بود.
پیشنهاد می شود برای بحث بیمه خبرنگاران محلی و اعطای یارانه به آنها و رسانه هایشان تجدید نظر اساسی شود.
طبق اطلاعات واصله، اکثر برندترین و بزرگترین پایگاه های اطلاع رسانی کشور با حدود پنج نفر اداره می شوند؛ پس چگونه توقع دارید پایگاه اطلاع رسانی در یک شهرستان بین پنج تا ۱۰ خبرنگار یا نیروی بیمه شده داشته باشد تا یارانه به او تعلق بگیرد؟!
به طور حتم فضا باید برای رسانه هایی که در شهرستانها فعالیت می کنند مهیاتر از شهرهای بزرگ و کلان شهرها باشد چراکه قرار دادن شرایط یکسان برای یارانه و بیمه خبرنگاران و رسانه ها در شهرهای بزرگ و شهرستانهای کوچک، ظلم آشکار دولت به استعدادهای ناب و پرانرژی شهرستانی است.
سرانه پایین مطالعه رسانه ای و آموزش دیدن مرتبط با رسانه خبرنگاران
۳- باید اذعان کرد که میزان مطالعه رسانه ای و آموزش دیدن مرتبط با رسانه در اکثر همکاران خبری بسیار پایین است و این امر، برای جنوب شرق استان تهران که دایه دار پرطمطراق تکثّر رسانه ای است، معضل بزرگی محسوب می شود.
وزرات محترم ارشاد باید به صورت اجباری کلاسهای آموزش خبرنگاری و آشنایی با رسانه را برای همه اهالی مطبوعات پیگیر باشد تا ما که به روابط عمومی های ادارات و نهادها خرده می گیریم، حداقل خودمان از کوزه شکسته آب نخوریم و باعث مضحکه برخی که از بیرون نگاهمان می کنند نشویم؛ یعنی وزارت ارشاد که متولی نظارت کلی بر رسانه ها و خبرنگاران است، وظیفه ای در قبال تربیت عملی نسل جدید رسانه ای ها دارد که باید با نگاه ویژه و جدی باشد.
لزوم ادامه یک حرکت خوب دولتهای نهم و دهم
۴- حرکت پسندیده ای – البته به صورت ناقص، گزینشی و البته گاهی غیرمنصفانه- در دولت نهم و دهم اتفاق افتاد که ۹۹ درصد خبرنگاران محلی و استانی از آن بی بهره ماندند و متأسفانه در دولت یازدهم، این حرکت خوب – ولو اندک و ناچیز برای خبرنگاران بسیار محترم- به طور کامل متوقف شد و آن هدیه رئیس جمهور سابق به خبرنگاران بود که البته برخی تعبیر به « توهین به جامعه خبرنگاران» نیز کردند ولی اگر روالی درستی برای این امر در نظر گرفته شود و مانند دوره های قبلی، آبدارچی فلان روزنامه همفکر جناحی دولت، به نام خبرنگاران از این هدیه استفاده نکند یا خبرنگاران محترم را مانند قحطی زده های منتظر غذا، مجبور نکنند مقابل نهادها صف ببندند تا به غرور و وجه آنها لطمه وارد شود؛ گمان می کنم ادامه این حرکت پسندیده، کمی به اقتصاد معیشتی خبرنگاران کمک خواهد کرد، ولو ناچیز و اندک و غیر قابل ذکر.
در اینجا لازم است به سایت ساماندهی خبرنگاران- سمان- هم اشاره کنم که متأسفانه مبنای خیلی از قضاوتها و سند سازی های غلط برای وزارت ارشاد شده بود و باید با رفع موانع و معضلاتی که در این سایت مشاهده می شود، آن را در جهت شناسایی خبرنگاران واقعی کشور سوق داد.

علیرضا مهدی زاده (۴)

اشکالات سامانه جامع رسانه های کشور
۵- اشکالاتی از قبیل انتخاب نام مناسب برای رسانه های جدید در سامانه جامع رسانه های کشور جهت دریافت مجوز از هیئت نظارت بر مطبوعات دیده می شود که گاهی بیش از ۱۵۰ نام مختلف و متفاوت، تأیید نمی شود؛ در صورتی که می توان با تدبیری درست، از این گونه موارد جلوگیری کرد.
نکته دیگری که در خصوص صدور مجوز رسانه ها باید اشاره کرد این است که متأسفانه در قدیم شاهد صدور فله ای برخی مجوزها برای رسانه های جناحی و سیاسی و حتی اجتماعی جهت دار بودیم ولی متأسفانه امروزه شاهدیم که بدون در نظر گرفتن سوابق و جایگاه برخی افراد معتبر و پیشکسوت با کارنامه ای درخشان، رسانه ها به صورت فله ای مجوز نمی گیرند!!
پیشنهاد برگزاری اولین جشنواره مطبوعات شهرستانهای استان در ورامین
۶- پیشنهاد می کنم با توجه به پویایی رسانه های جنوب شرق استان تهران، به مناسبت ۱۷ مرداد – روزخبرنگار- اولین جشنواره مطبوعات شهرستانهای استان در شهرستان ورامین که قطب رسانه ای استان تهران است، برگزار شود که اینجانب حاضرم طرح جامع این جشنواره را تقدیم ادراه کل محترم ارشاد استان تهران کنم، مشروط بر تأمین جوایز برگزیدگان جشنواره از سوی معاونت محترم مطبوعاتی وزارت ارشاد.
لزوم حمایت از انعکاس رسانه ای سومین یادواره ملی فرهنگی هنری طلوع خرداد
۷- اینجانب مسئولیت کمیته اطلاع رسانی سومین یادواره ملی فرهنگی هنری طلوع خرداد را بر عهده دارم که با محوریت چهار شهرستان ورامین، پیشوا، پاکدشت و قرچک که خاستگاه قیام کفن پوشان ۱۵ خرداد ۴۲ هستند، برگزار می شود.
همین جا ضمن تشکر از کلیه همکاران رسانه ای استان تهران و خبرگزاری ها و روزنامه و پایگاه های اطلاع رسانه ای کشور که از ابتدای اردیبهشت ۹۴ تا کنون با انعکاس وسیع و سه برابری اخبار یادواره ملی طلوع خرداد به نسبت دو دوره اخیر برگزاری اش، ما را یاری رسانده اند، از معاونت مطبوعاتی تقاضا دارم به بخش رسانه ای یادواره توجه ویژه داشته و اولاً به عنوان مهمان ویژه اختتامیه یادواره در شهرستان ورامین حضور یابند و ثانیاً حداقل مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال معادل ۲۰ میلیون تومان را از طریق معاونت مطبوعاتی وزارتخانه به امر تقدیر ویژه از خبرنگاران و رسانه های فعال در انعکاس اخبار این یادوراه مهم ملی که تعدادشان به حدود یکصد نفر رسانه می رسد، اختصاص دهند چراکه چنین اقدامی از سوی وزارت ارشاد، تکریم اقدام ارزنده مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه این چهار شهرستان از سال ۴۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و حماسه های ولایتمدارانه پس از آن خواهد بود.
مژده تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران و رسانه های جنوب و شرق استان تهران
۸- خوشبختانه با حمایت قاطع و مدبرانه آقای «آرمان مهر» رئیس محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین، انجمن صنفی خبرنگاران و رسانه های جنوب و شرق استان تهران شامل شهرستانهای ورامین، قرچک، پیشوا، پاکدشت، دماوند، فیروزکوه و پردیس – با توجه به استقرار اکثر دفاتر رسانه ای شهرستانهای استان تهران در شهرستان ورامین- استارت اولیه خود را زده و اساسنامه آن توسط هیئت مؤسس انجمن صنفی تصویب شده، با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان رایزنی ها و مکاتبات لازم انجام شده و به زودی مراحل عضو گیری و فراخوان و برگزاری اولین مجمع عمومی انجمن صنفی برای طی مراحل قانونی اعلام و انجام خواهد شد.
اما نکته مهم، روند طولانی و پیچ و خم مشکلات بروکراسی اداری حاکم بر ادارات کار است که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می تواند با آیین نامه و بخشنامه و تعامل یا هر نحوه دیگری، روند ثبت انجمن های صنفی خبرنگاران و رسانه ها را تسریع کند.
ناگفته پیداست که تشکیل سریع چنین انجمن های صنفی، بدون شک می تواند اکثر مسائل، معضلات و مشکلات حقوقی و قضایی، امنیتی و انتظامی، شغلی و بیمه ای، امور ساماندهی و نظارت ادرات و ارگانهای مرتبط با رسانه ها را به خوبی و بدون دردسر از طریق تعامل با این انجمن ها که از بطن جامعه مطبوعاتی سرچشمه گرفته اند، حل و فصل کند.
خدایا چنان کن سرانجام کار/ تو خشنود باشی و ما رستگار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *