حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید: هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 25 جماد ثاني 1443 Friday, 28 January , 2022 تعداد دیدگاهها : 260×
اختلالات رفتاری کودکان
۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
شناسه : 3950

کودکان یادگیرنده­های برتری هستند که از طریق تقلید، تشویق، اطلاع رسانی، خودآگاهی و.. می توان به آنها کمک کرد.

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش سرویس مقالات اجتماعی قرچک آنلاین ;همچنین با قرار دادن آنها در مسیر فرایند یادگیری رفتارهای مثبت و الگوبرداری با جایگزین کردن رفتارهای خوب به جای رفتارهای بد، می توان قدم اول را در ترک عادت های بد آنان برداشت.

باید به این نکته توجه داشت که در طی این روند، کودک به حمایت و تشویق نیاز دارد و اولیاء باید با روشهای مختلفی از جمله روش عملی استفاده از کلمات، به کودک خود کمک کنند و با نمادین کردن خواسته خود و کودک، او را در جهت نیل به ترک عادت های بد یاری نمایند؛ چرا که کودک با آگاهی یافتن از عواقب عادت خودمی­تواند انگیزه بیشتری برای ترک عادت بد خود بدست آورد.

شایان ذکر است که نباید هیچ فشاری به کودک جهت ترک عادتش وارد آید زیرا ممکن است تاثیری معکوس داشته باشد بنابراین اولیاء باید با دقت هر چه تمام تر از روشهای شناخته شده عملی و علمی استفاده ببرند تا بدون وارد آوردن آسیبی به کودک خود، به هدف مورد نظر مشترک میان خود و کودک دست یابند.

برای ترک یک عادت، ابتدا باید آنرا به خوبی بررسی کرد و با توجه به عوامل ایجاد کننده و عوامل مؤثر در تکرار آن به شناخت اولیه ای در مورد آن دست پیدا کرد تا بتوان با تنظیم برنامه ای دقیق و صرف وقت کافی بر این معضل فایق آمد.

توجه داشته باشیم که باید کودکان را قدم به قدم به طرف هدف تعیین شده رهنمون کنیم؛ زیرا ترک عادت، روندی تدریجی و کند است که به صرف وقت و حوصله کافی نیاز دارد و باید با کاهش تعداد دفعات یک عادت، آنرا تقلیل داد تا در نهایت از بین برود و یا به نوع مطلوب تری تبدیل شود، البته باید در این جایگزینی دقت بسیاری نمود؛ زیرا این امر خود یک جزء جدایی ناپذیر از تشکیل عادت است و همچنین از عوامل حیاتی در فرآیند ترک عادت محسوب می شود.

در مرحله بعد باید توجه داشت که عادت مورد نظر در چه زمان ها و مکان­هایی بیشتر بروز می­کند و چه عواملی باعث تحریک فرد جهت بروز این رفتار و تکرار عادت می­گردد، لذا پس از شناخت این محرک ها می توان از طریق ممانعت کردن، تغییر شرایط، حذف محرک و از بین بردن موقعیت زمانی و مکانی از بروز عادت جلوگیری به عمل آورد، هر چند در انجام این مقوله از شتاب زدگی باید دوری جست تا باعث فشار روانی و ناراحتی کودک نشویم.

برای دست یابی به هدف مورد نظر، از کودک نیز می­توان یاری جست، چنان که می­توان با به کارگیری الفاظی مناسب و ایجاد فضاهای لازم او را از عادت بد و عواقب و تاثیراتش با خبر ساخت، تا کودک کمک اولیاء و مربیان خود را به عنوان تامین کننده منافع خود احساس کرده و دیگران را در کنار خویش احساس کند نه در مقابلش.

ممکن است با آگاه کردن کودک از عادتش، باعث تشدید عادت او شویم، ولی این واکنش از طرف کودک، نشان دهنده­ی درک و شناخت او از عادتش می­باشد که با استفاده از همه روشهای لازکم می­توان کمک مؤثری به حذف عادت کودک نمود و با پیشگیری از تکرار یک عادت، به ترک آن کمک کرد؛ چرا که هر بار جلوی عادتی به روش درست و منطقی گرفته می شود، میل به انجام و تکرار آن عادت ضیف­تر می­گردد.

یکی از راه­های مبارزه با عادت، تبدیل یک عادت شدید به نوع نرم تر و منعطف تر است و با تبدیل نمودن، تمرکز و دقت ، آرامش و فرصت دادن، تشویق و تحسین، به کارگیری و تفکر و خودارضایی روحی می­توان به نتیجه مورد نظر دست یافت؛ البته تمام این موارد به صرف وقت و نیز کنترل کمی و کیفی خاصی نیاز دارد که با دقت نظر فرد و افرارد پیرامونش نتیجه مطلوب و دلخواه دست یافتنی خواهد بود.

در کل مراحل و زمانی که کودک در حال ترک عادت است نباید او را مورد سرزنش قرار داد، زیرا کودک نیمه هوشیارانه دست به انجام عادتی می زند و احتمال اینکه تنبیه، باعث درونی شدن رفتار و ایجاد استرس و نگرانی کودک شود وجود دارد که همین امر سبب به هم خوردن تعادل روحی وی شده و با فشار روانی که به او وارد می­شود از تمرکز و به کارگیری قوای عقلانی و جشمانی خود در جهت ترک عادت عاجز می­ماند.

در مقابل؛ با نمادین کردن رفتارهای مثبت کودک می­توان­، خشنودی و اعتماد به نفس را در کودک ایجاد کرد و با قرار دادن او در مسیر ترک عادتش او را از حمایت عاطفی بیشتری از سوی بزرگ ترها برخوردار کرد.

اولیاء نیز با دادن جوایز و پاداش­های مورد علاقه کودک، می­توانند رضایت خود را نسبت به او نشان داده که این خود کمک مؤثر­ی به کودک است ودر نهایت می­توان با در نظر گرفتن علایق کودک به وسیله ای خاص، پس از رسیدن به ترک نهایی عادت، جایزه ای بزرگ برایش در نظر گرفت.

علاوه بر آنچه گفته شد در ترک عادت کودکان به نکات زیر باید توجه کرد:

۱- چرا کودک چنین عادتی را پیداکرده.

۲- چه عواملی آنرا تشدید می­کنند.

۳- از چه راه­هایی می توان به او کمک کرد.

۴- چقدر آگاه کردنش مؤثر است.

۵- چه آگاهی­هایی باید به کودک داد.

هنگام ترک عادت نباید از کودک، بیش از حد انتظار داشت، ودر طی فرایند ترک عادت به هیچ وجه نباید او را مورد شماتت قرار داد و یا او را با دیگران مقایسه کرد؛ بلکه لازم است با ایجاد باورتوانمند بودن، در کودک او را در مسیر تغییر رفتارش حمایت کرد.

تهیه و تنظیم: حمید حسینی پور

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت قرچک آنلاین منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.