گزارش در پاسخ به ادعای حامیان FATF؛

آیا ارتباطی میان تروریستی نامیدن سپاه با لوایح مربوط به FATF وجود ندارد؟/ FATF ابزاری در اختیار آمریکا

عده‌ای باهدف تصویب لوایح مرتبط با fatf در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اقدام ترامپ در جهت تروریستی نامیدن سپاه را بی‌ارتباط با این لوایح می‌دانند اما بررسی ابعاد حقوقی متن کنوانسیون‌ CFT و همچنین نقش تعیین‌کننده سپاه در دور زدن تحریم‌ها به‌خوبی این ادعا را نفی می‌کند.

به گزارش سرویس اجتماعی قرچک آنلاین; بعد از اقدام ترامپ در راستای تروریستی نامیدن سپاه تصور می شد تردید برخی در داخل کشور برای پیوستن به FATF برطرف شود اما برخی دولتمردان و نمایندگان مجلس با کلی‌گویی و عدم ارائه استدلال منطقی به‌صورت تک‌خطی تروریستی نامیدن سپاه و همکاری با  fatf را بی‌ارتباط دانسته‌اند.

چنانکه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری روز ۲۸ فروردین هشدار داد «همه اعم از رسانه‌ها، دولت، مجلس و مجمع کمک کنند تا فضا را درباره FATF کارشناسی نگه‌دارند نه سیاسی» و «موضوع FATF نباید تحت تأثیر خبرهای یومیه قرار بگیرد.»

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگویی با ایسنا گفت: «تلاش برای منتفی کردن کنوانسیون‌های مطرح در مجمع تشخیص موضع دشمنان را برای اعمال فشار بیشتر بر ایران تقویت می‌کند.»

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس همچنین گفته است: «اینکه برخی تحلیلگران بخواهند تصمیم اخیر امریکا مبنی برقرار دادن نام سپاه در گروه‌های تروریستی را با رسیدگی به کنوانسیون‌های CFT و پالرمو مرتبط کنند، نوعی اشتباه در برداشت است و نشان می‌دهد فاصله زیادی با واقعیت دارند؛ چراکه حرکت غیرمنطقی امریکا قاعدتاً ارتباطی با موضوع FATF ندارد.»

هم‌زمان مرتضی صفاری نطنزی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با تأکید بر اینکه «موضوع مربوط به FATF را نباید سیاسی کرد»، ادامه داد: «برخی به‌اشتباه این موضوع را به صحن جامعه آورده و سیاسی کردند حال اینکه این مباحث کارشناسی است که باید مسیر خود را طی کند. قطعاً ما بر اساس منافعمان تصمیم‌گیری خواهیم کرد».

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز بابیان اینکه موضوع قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی توسط آمریکا با بررسی لوایح مرتبط با FATF مقوله‌های جداگانه‌ای هستند، گفت: «نباید فعالیت مرتبط با گروه اقدام ویژه مالی (FATF) را در قالب روابط با آمریکا دید.

همچنین باید از هر اقدامی که باعث انزوای بین‌المللی ایران می‌شود، پرهیز کرد». به نظر می رسد مدعیان استدلالشان این باشد که fatf لیست گروهها و سازمان های تروریستی اعلام شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل را معیار کار خود قرار می‌دهد نه لیست سازمان های تروریستی کشورهای مختلف را و بنابراین نباید بین اقدامات آمریکا و پیوستن به کنوانسیون های پالرمو و CFT ارتباط برقرار کرد. در رد این استدلال سخیف دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد تروریستی نامیدن سپاه توسط آمریکا و  همکاری با FATFدو مقوله جداگانه و بی ارتباط نیستند.

 FATF ابزاری در اختیار آمریکا

برای روشن شدن اینکه این ادعاها تا چه اندازه فاقد توجیه کارشناسی است، کافی است به اظهارات صریح مقامات آمریکایی درباره نقش FATF به عنوان ابزاری جهت اعمال تحریم‌های مؤثر، نگاهی بیندازیم؛ به عنوان مثال ماتیو لویت، که مدیر برنامه مقابله با تروریسم و جاسوسی در «موسسه واشنگتن در امور خاور نزدیک» است می­‌گوید: «نظارت‌های FATF بر فعالیت‌های بین‌المللی ایران باید افزایش یابد. یکی از روش‌های تضعیف محور مقاومت و قدرت‌افزائی جنگ‌های نیابتی، گسترش نظارت بر فعالیت‌های پولشوئی ایران است.

شفاف نبودن اقتصاد ایران و درگیر شدن نهادهای امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی در فعالیت‌های کلان اقتصادی، مهمترین عامل گسترش پولشوئی در کالبد نظام جمهوری اسلامی است که باید توسط FATF  کنترل شود».  شبیه این اظهارات را دیوید کوهن ، خوان زاراته و دیگران نیز مطرح کرده اند.

مسدود شدن راه های دور زدن تحریم توسط سپاه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش بسیار برجسته ای در دور زدن تحریم های آمریکا در اقتصاد کشور ایفا کرده است و همین سبب شده است تا آمریکا برای محدود کردن فعالیت های سپاه از طریق ابزار FATFدست به کار شود از طرفی همکاری با FATF به معنای ایجاد زیرساخت‌های انتقال اطلاعات مطابق با دستورالعمل‌های FATF است که سبب شناسایی راه‌های دور زدن تحریم‌های آمریکا می‌شود و فشار اقتصادی بر کشور بیشتر می‌شود.

هم‌چنین تأکید کنوانسیونCFT بر همکاری‌های قضایی، استرداد مجرمین، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و سایر اقدامات حقوقی، اقتصادی و سیاسی درزمینه تروریسم است بنابراین با قرار گرفتن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا، ایران در صورت پیوستن به کنوانسیون CFT متعهد می‌شود در مقابل هر ادعایی از سوی آمریکا مبنی بر نقش سپاه در تأمین مالی تروریسم، در زمینه‌های قضایی، اطلاعاتی و حقوقی با آنان همکاری کند. ممکن است گفته شود، لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا الزامی برای ایران ایجاد نمی‌کند. با این حال باید دید این سخن تا چه اندازه قابل قبول است؟

FATF لیست مرجع ندارد

کنوانسیون CFT  هیچ لیست مرجعی ندارد. مطابق بند اول آخرین بیانیه fatf، از ایران درخواست شده است که در  تعریفی که از تروریسم در قانون داخلی مبارزه با تأمین مالی تروریسم آمده، استثنا شدن گروه‌های مقاومت و مبارز در برابر اشغال و استعمار را حذف کند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد لیست تحریمی کشورهای مختلف می‌تواند مبنای عمل قرار گیرد.

چراکه اگر مبنای تروریسم FATF، لیست سازمان ملل بود و حق شرط را پذیرا بود، دیگر لزومی نداشت تا این نهاد خواستار اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و حذف این استثنائات باشد.  بنابراین بر خلاف ادعای طرفداران FATF ، علاوه بر لیست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی اعلام شده از سوی سازمان ملل، لیست کشورهای مختلف نیز می‌تواند مبنای عمل قرار گیرد.

بنابراین اگر ایران عضو کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم شود، نسبت به سایر اعضا متعهد می‌شود که در راستای هدف کنوانسیون با آن‌ها همکاری کند. این همکاری به معنای پاسخ دادن به درخواست‌های کشورهای دیگر برای همکاری‌های قضایی و غیر قضایی است.

ازجمله بر اساس بند ۱ ماده ۹ این کنوانسیون، اشتراک‌گذاری اطلاعات مالی افراد و نهادهایی که کشورهای دیگر آن‌ها را حامی تروریسم یا سازمان تروریستی می‌دانند از طرفی مطابق آخرین بیانیه در اسفندماه سال جاری، fatf بر استقلال کامل واحد اطلاعات مالی (FIU) اصرار دارد و هرگونه نظارت و فیلتری را برنمی‌تابد درواقع این به معنای ارائه شفاف و کامل اطلاعات بدون اعمال هرگونه فیلتری است.

با توجه به آنکه دولت آمریکا و برخی کشورهای دیگر مانند مرتجعین منطقه در شناسایی برخی از نهادهای ایرانی به‌عنوان نهادهای حامی تروریسم و یا سازمان تروریستی اشتراک نظر دارند،‌ این امکان وجود دارد که با پیوستن به این معاهده درخواست‌های همکاری ازجمله اشتراک‌گذاری اطلاعات این کشورها چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم و از طریق کشور ثالث مطرح شود و کشور را با دوراهی و چالش مواجه کند. اگر به درخواست‌ها پاسخ داده شود که ضد منافع و امنیت ملی عمل شده است، اگر پاسخ داده نشود، بهانه دشمن برای اعمال فشار، بیشتر خواهد شد.

بنابراین بر خلاف ادعاهای طرفداران FATF بین اقدام اخیر آمریکا در قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی و لوایح مربوط به FATF ارتباط وجود دارد و ادعاهای مطرح شده از سوی طرفداران FATF با انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *